Peringatan bersama....

"Wahai anakku, Jauhilah olehmu sifat malas dan banyak mengeluh, kerana sesungguhnya kedua-dua sifat tersebut merupakan kunci dari segala keburukan.

Sesungguhnya jika engkau malas, maka engkau tidak akan mampu melaksanakan kewajibanmu.

Dan jika engkau banyak mengeluh, maka engkau tidak akan sabar dalam melaksanakan kewajibanmu."

(Muhammad bin 'Ali bin al-Husain bin 'Ali bin Abi Thalib)

26 July 2010

Ruang Biru Itu..

Seperti biasa..

Suatu anugerah untuk menghela nafas pagi setelah melepasi 'mati kecil' di malam hari...

Kuliah pertama adalah Amali Sedimentologi @ 9 pagi..

Dengan rasa gumbira & bahagia 'bermain' pelbagai sampel tanah serta pasir bersama rakan seperjuangan.. untuk ditafsir ke dalam amali mengikut kehendak soalan..

Kemudian..

Suatu rasa itu datang menjengah..

Sakit.. sakit yang amat..

Ku faham ia antara lumrah wanita, dan untuk mengalaminya antara kurniaan dariNya jua.. segalanya berhikmah..

Melewati sakit itu, ku doakan agar ia menjadi kafarah dosa2ku.. dengan izin dariNya..


..dengan mata berpinar2, aku cuba fokus pada Prof yang kini sedang berbincang mengenai hasil amali..

Ada antara rakan yang duduk berdekatan mula memandangku kehairanan, kerana aku sudah tak boleh duduk diam.. namun kubalas pandangan mereka dengan wajah "I'm ok & I'm happy"~

Sahabat yang mengetahuinya pula memandangku dengan wajah "Ok x?" dari jauh.. aku tersengih menahan pedih..

Amali berakhir pukul 12pm, lantas mahu bergegas bersama sahabatku, Hidayah untuk ke kelas Hubungan Insan yang bermula pada waktu itu jua -- di KTAMS!

Hanya aku & dia 'budak geo' yang mengambil kursus itu sem ini..

Minggu sebelumnya telah kami maklumkan kepada Prof H.Insan atas kemungkinan untuk tiba lewat ke kelasnya memandangkan amali kami di FST.. dan Alhamdulillah beliau mengizinkan..

..di stesen bas bersebelahan KDO, aku cuba menenangkan diri.. kadang terduduk menahan sakit.. antara dilema.. nak pergi merana, nak ditinggalkan sayang pula~

Ternyata, kesakitannya bertambah..
Lantas ku tekad untuk ke Pusat Kesihatan (PK)..

Pabila bas yang dinanti tiba, sahabatku memimpinku bergerak.. aku bangun dalam keadaan menggeletar..

Dalam bas aku berdiri dalam resah gelisah, hanya mampu bersandar pada sahabat yang sudah penuh ditangannya dengan barang2ku..

Setibanya di suatu lokasi, penumpang sudah berkurangan dan akhirnya aku dapat duduk..

Tiba2 aku mula terasa membahang..
& jari-jemariku kelihatan semakin melurus kekebasan..
langsung tidak merasai apa2..
aku tak mampu mengawalnya, & aku sendiri tak mengerti..
Sahabatku memegang tanganku kehairanan..

Perjalanan ke Pusat Kesihatan terasa begitu lama & menyeksakan..
Terjurai jua air mata di bahu sahabat..
Hinggakan terbayang2 apakah ajalku sudah hampir tiba...?

Setibanya di PK, aku meminta sahabatku meneruskan perjalanannya ke kelas..
namun dia menidakkannya.. menghabiskan jam kreditnya menguruskanku..
aku terharu.. T_T (Syukran ya sahabat.. Moga Allah merahmatimu..)

Sewaktu ke kaunter PK, Alhamdulillah masih mampu berjalan, tangan sudah tidak kebas lagi..
Aku yang belum pernah ke situ tertanya2 ke mana harus mendapatkan rawatan segera..
Nurse di kaunter itu pula berkata rawatan akan disambung pada pukul 2.. Ketika itu 12:50pm..

Melihatkan keadaanku seperti Notredame,
& setelah menjawab pertanyaannya aku disuruh pergi ke bilik kecemasan...
maka berbaringlah di wad itu, mengerekot seperti udang..

Seketika kemudian datanglah nurse dengan jarum suntikan..
Ubat penahan sakit agaknya..
Namun kesakitan yang sedang dialami mengatasi suntikan itu..

Seterusnya datang nurse lelaki membawakan ubat tablet..
entah bagaimana sebiji daripada 2 itu tidak mahu keluar dari tudung ubat..
terkial2 aku dibuatnya.. .
Nurse tu pun tergelak2, tambahan lagi bila dia buat pun tak menjadi juga..
aku yang sedang menahan kesakitan turut geli hati~ Last2 dapat gak keluar..

Sejenak kemudin datang pula doktor membawakan kantung air..
Err... hati ini resah juga melihatkan benda itu..
tak pernah pula menghadapinya...

Pabila doktor mula menjalankan tugasnya,
Ku melihat dengan pandangan kosong sahaja pada tangan ini..
Terasa macam kanak2 yang tak mengerti apa2 saat itu...

hm... camni rasanya masuk air.. sangkaanku mengenai kesakitan sewaktu air itu mengalir terus terhapus.. (haha..betapa aku tak mengerti!)~

Sahabatku ada berhampiran, sedang mengisi borang untukku..
Setelah berbual seketika, dia meminta diri untuk ke kelas amali seterusnya (Petrologi)..

Dalam kelegaan dapat merehatkan diri, aku sedih tak dapat menghadiri kelas & amali..
Entah berapa banyak sudah tertinggal... :'(
Akhirnya, dengan kesakitan yang berkurangan, aku tertidur kepenatan..

-------------


Terjaga kembali pabila waktu kerja disambung.. lampu2 dibuka semula..

oh.. sudah pukul dua lebih..
Aku merenung sekitarku..
Ku amati sungguh2 saat itu..

Bersyukur dapat bernafas normal kembali,
Bersyukur keperitan sudah beransur pulih,
meninggalkan saki baki ketenatan dalam diri..

Melewati birunya suasana wad itu,
terlihat kelibat doktor di sebalik langsir yang sedang menghampiri,
melihatkan aku yang sudah celik kembali, beliau bertanyakan keadaanku..

"Alhamdulillah..dah ok"..
"Ok, lepas dah habis air tu nanti, awak dah boleh pulang.."

Semakin pulih & Sedang menunggu air itu habis.. 2.21pm

Aku masih terkelip2 di situ, mendengarkan pelbagai 'perbualan harian' di dalam wad itu antara doktor & nurse2nya.. Tak lama selepas itu datang semula doktor, mempercepatkan aliran air yang sudah hampir habis & berlalu pergi..

Sela dalam beberapa minit..
Melihatkan air itu sudah habis menitik & baki aliran air yang semakin laju melewati tiub membuatkanku cuak..
Apa jadi kalau air tu dah habis? Masuk angin lak ke? (- -")

& doktor itu muncul right on time.. dah expert ngan menda ni agaknya.. namun aku yang baru pertama kali merasainya pasti tak lepas dari perasaan ragu & resah..

Setelah selesai aku pulang ke kolej.. membawa sijil baru.. Sijil cuti sakit sehari~! hehe~

--------------------------

Alhamdulillah.. walau tidak sampai sehari pun 'merana', sedikit sebanyak peristiwa tadi mengingatkanku kembali bahawa ajal / sakit boleh datang secara tiba2 tanpa diduga, meskipun kita sihat walafiat di pagi harinya~!

dan..

ia juga mengingatkanku bahawa kita tidak boleh hidup seorang diri sentiasa..
Benar, berdikari itu sesuatu yang bagus...
Namun ia tertakluk pada urusan yang memerlukan usaha sendiri..
Pada masa yang sama, orang sekeliling turut memainkan peranan tanpa kita sedari..

Yang takkan luput dari ingatan, pengorbanan dari seorang sahabat.. Nur Zatil Hidayah.. mungkin ia tak kelihatan terlalu besar, namun aku terlalu menghargai kesudiannya berada di sampingku dalam kesusahan.. lebih2 lagi bagiku yang sudah terbiasa dengan istilah 'keseorangan'....

SUBHANALLAH..

"Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dialah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku;
Dan Tuhan yang Dialah jua memberiku makan dan memberi minum,
Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku;
Dan (Dialah) yang mematikan daku, kemudian Dia menghidupkan daku;
Dan (Dialah) yang aku harap-harapkan supaya mengampunkan dosaku pada hari kiamat;
Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan agama dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh;
Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian;
Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naim; .."

~Surah Asy-Syu'ara, Ayat 78-85~ (antara doa Nabi Ibrahim a.s >jom amalkan selalu :)

2 comments:

Ezuan Saad Ali Hussein said...

Assalamu'alaikum...
lbh kurg kes wan gak la..masa januari lepas..
cuma wan punya sakit tu melarat nk dekat smggu...

masa tu hari slasa klu xsilap..
wan dah stat x sihat..tp stil g klas..makmal tu dah cm bilik mayat..sjuk gler..dok depan skali, atas kpale btul2 ade aircond..
mgigil tp prof wat relaz je..huhu..

masa nak balik dr klas tu..wan rasa masa bjln sgt lmbt...hingar bingar dskliling tp wan rasa sunyi...cam diawang-awangan..seolah2 ade ssuatu faktor yg tlh mmbuka ruang kt wan utk mhayati pmndangan sklilling...timbul psoalan,mungkinkah ini pndgn terakhir..

wan masuk bilik..sorg2..pintu wan buka,so kot2 klu emgncy blh la org tlg..
wan xtahan...g PK..sptutnya aritu wan mmg kne g PK pn..tp bukn utk sakit tu sbliknya utk mdcal chckup 4 tournament silat..
wan ujian darah..masa cek darah tu ade tulis kt scebis ketas.."leokapenia"(low white blood cell level than normal..)
xtau cmne nk gmbrkn prasaan masa tu..
pastu doctr masukkn air...byk gk la..xtau bape byk sbb masa tu xlarat..tdo..

bgun je tdo rasa cm dah sihat..mkn pn ade la slera sikit..syukur..
balik bilik smbung tdo..
bgun je waktu asar..bdn trus xleh gerak..sjuk smpi ke tulang sulbi..
kain+ toto+ selimut+ mkrekot cam udang..tp stil sjuk..masa tu ingat ajal je..mata pn dah xleh bukak..adkah ini p'akhirnnya..sorg2 dlm bilik..istighfar byk2..amal xckup rasanya...hset kt sblah je masa tu..tp xleh nk bgerak..wan gagahkn gak tgn utk capai..dpt..kol k.nurul..wan ingat lg..ni ayat wan masa kol k.nurul: "akak...sy dah x tahan..."
pastu wan trus letak..dan istighfar..mata pn dah xleh buka..
berserah masa tu sambil mngalir air mata...

dalam keadaan 5% sedar..k.nurul msuk bilik n tlg wan..ramai gak masa tu..PALAPES..tp yg wan prasan org kt kiri n kanan je..yg len sume wan x prasan (*dah sihat bru tau yg ramai org masa tu..

anta g PK skali dgn kain+slimut+toto..smpi PK doctr x bg pki sume tu..dia psg aircond n masukkn air..sbb suhu badan wan masa tu hampir mcecah 40'C..
tp mgigil...masa tu dah mghrb..doc ckp klu mlm ni demam lg kne tahan wad kt hsp kajang...

keesokan harinya..doc duh dtg cek darah..lusa pn sama...drh putih
smkin hari smkin turun...doc suh minum 100plus byk..wan bli satu katon..huhu..trus turun...last2 dia bg tmpoh 3 hari klu xsilap...g cek kt hsp kajng..klu turun gak..tahan wad..

tp alhamdulillah...cek kt kajang masa tu..doc ckp wan hmpir pulih wlupn drh stil rendah..

berat badan wan drp 67 trus turun ke 63..teus blh main silat kategori D (masa sihat tlbih berat)...
mula2 xnk main silat..tp rasa rugi plak sbb cuti sem tu wan x balik kn~ training silat...doctr pn x bg sbnarnya...tp wan nk main gak last2 doc bg gak bsilat cuma dia pesan jgn ganas3..(erk? x ganas cmne nk bsilat?)...dia ckp main gitu2 je utk elakkn rasa rugi sbb dah blatih ..

lpas je sakit tu..
rasa syukur sgt2 sbb masih dbri pluang oleh Allah... :_)

*maaf...sbb wan buat 'post' kt dlm blog mahirah ni :p

Mahirah Jazlan said...

Wa'alaikumsalam,

wah~ itu lebih 'adventure' tu..
Alhamdulillah dah ok kan..
Moga dijauhkan dari ditimpa masalah seumpamanya / lebih berat dr itu..
InsyaAllah..

*xpa, jd cntoh tambahan utk sama2 ambil iktibar dri apa yg tlah blaku..dengan izinNya.. Syukran sudi berkongsi, ya akh~ :)