Peringatan bersama....

"Wahai anakku, Jauhilah olehmu sifat malas dan banyak mengeluh, kerana sesungguhnya kedua-dua sifat tersebut merupakan kunci dari segala keburukan.

Sesungguhnya jika engkau malas, maka engkau tidak akan mampu melaksanakan kewajibanmu.

Dan jika engkau banyak mengeluh, maka engkau tidak akan sabar dalam melaksanakan kewajibanmu."

(Muhammad bin 'Ali bin al-Husain bin 'Ali bin Abi Thalib)

30 April 2010

Sayonara Zaman 'Innocent'~

1 comment:
Syahdu la pulak..
Lihat~ masih ada jalan yang harus kita lalui~! jom.. ke arah sirat-al-mustaqim~
(sekadar gambar hiasan)


Teringat suatu ketika, dalam kuliah Mineralogi..
Sedang Dr. Rozi khusyuk memberi syarahan, pelajar2nya pulak mengangguk & menunduk penuh tawadhu'..
Maka beliau pun diam sebentar & dengan nada beliau yang cool + gentleman ;
"..Saya suka tengok muka kamu semua, sangat Innocent.. tahun satu.. macam itulah.. tak apa, saya tahu kamu penat.. tahun satu kamu diberi kuliah (spoonfed), tahun dua kamu akan menilai & mencerap isi kuliah (mengoptimumkan kemahiran berfikir), tahun tiga kamu akan selidik & aplikasi isi kuliah..."

huhu.. ada makna tu..

Hari ini ku menulis di suatu kawasan yang lain..
Masih di bawah kolej yang sama, namun bilik berlainan..
Alhamdulillah dapat jua menetap sementara di kolej..

menanti fieldwork mulai Isnin ni..
setelah 'Melawan api" yang tetiba membakar diri ini semalam (Allahu-a'lam)
(mengaplikasikan ilmu Pengurusan Masa..eceh ;)

Itulah....
Suatu pengajaran bagiku yang terleka.. (len kali kena cakna ngan notis kat pejabat walau takde pengumuman!!!), exam sebenar kehidupan.. MasyaAllah~

Hari ini bila duduk & terkenang balik apa yang dilalui semalam,
dengan rasa ketenangan + kesyukuran yang jauh berbeza dengan perasaan semalam,
(walaupun fizikal penat mengangkut '1 bilik')
Keyakinan ini makin bertambah... Dia-lah yang Maha Mengatur segalanya..
Allah Maha Mengetahui setakat mana hambaNya boleh menampung segala ujian..

Seperti dalam Firman-Nya ;

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahkannya. (Mereka berdoa dengan berkata):
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
~Surah Al-Baqarah, Ayat 286~

*syukran pada seorang sahabatku yang mengingatkan ayat ini :)

Semalam..
ya, dengan berakhirnya exam P. Masa semalam,
maka berakhir sudah tahun 1 untukku di UKM ni..
tamatlah lesen untuk 'berlagak innocent'..haha~
(erk...berlagak ke betui2? tepuk dada tanya iman..Wallahu-a'lam~)

Adakah itu bermakna Zaman Brutal akan menguasai?
Menjadi senior yang berwajah tension sepanjang masa,
result 4 flat namun akhlak di'flat'kan..
dengan pensyarah lak, dulu beradab kini biadap?
Oh~! Na'uzubillah, jauhilah kami, mahasiswa/i dari segala sikap negatif tersebut..

tup-tap tup-tap kasut berbunyi,
lip-lap lip lap lampu di"on-off",
eik? da habis da? semester seterusnya dah 2nd year? biar betikk?
Terimalah hakikatnya wahai aku...
*..suasana sunyi sepi..bunyi cengkerik sayup2 kedengaran..*

Ya Allah,

jadikanlah apa yang dihadapi kami sepanjang setahun kami mencari ilmu ini tidak sia2 belaka, dari pergolakan jiwa, kesibukan urusan persatuan, masalah yang melanda, hinggalah pada perkara yang kelihatan tidak penting bagi kami sekalipun....


Moga segalanya menjadi agen yang mematangkan pengalaman hidup kami dalam meneruskan perjuangan bidang masing2..

Pandulah kami mengikut syariat-Mu, agar hidup kami dilimpahi keredhaan dari-Mu..

Isikan hayat yang diberi pinjam oleh-Mu ini dengan amal ketaqwaan..

Amin ya Rabbal'alamin.. InsyaAllah~ sama2 kte doakan..

---------------------------------

Destinasiku yang seterusnya?
Rumah & kampung ke?
eittt...idak lagi..

Sebagai student Geologi, kami ada fieldwork (ayat skema lagi?..hee~ biarlah)
Fieldwork @ ketiga2 negeri Pantai Timur..
bermula 3/5/10 - 10/5/10.. amek nak..8 hari..
orang lain packing nak balik rumah, aku pula packing nak gi fieldwork :)
kos yang dibayar kali ini? RM 452 (kompas RM 245 + penempatan RM 207) ~fulus!..
*tak campur kos makan minum lagi tu.. nges2~

Oo..jadi..lepas 10hb tu boleh balik la kan?
Yabedabedu~! buleh makan budu!~❤
.
..
...
Banyak cantik~ belum lagi la..
12hb tu kena jawab kuiz fieldwork dulu..
maka 11hb tu bertapalah di bilik mengulangkaji ya..

>>Nantikan transformasi kami, selepas fieldwork ini, ke arah warna kulit yang berlawanan dengan prinsip krim2 pemutih~ ;)

~Life must go on ^^,


~Sekian~
~Wassalam~

25 April 2010

Apabila 'demam' itu melanda..

No comments:
Kabus pagi @ Machang, Kelantan (rumah kg. mak)

Kepada sesiapa yang berada 'jauh' di perantauan,
walau sekental mana jiwa yang tak homesick,
tipulah kalau tak merasa perasaan rindu pada insan tersayang..
Siapa lagi kalau bukan pada keluarga :)

Saje je nak kongsi lagu ni~
lagu ni da lama da..tapi 'bisa'nya masih power..
Tersentuh dengan bait2 liriknya..
melodinya mengimbau suasana permai di kampung..
terbayang2 sawah padi & pondok usang tempat berteduh..
sambil menjamah lauk ikan rebus + budu dibawahnya, perghh..
(padahal kat kampung dikelilingi kebun getah..hehe..overfeel kampung lain lak)

Sedikit sebanyak..dapat jua muhasabah..
Sejauh manakah kita meluangkan masa, berbakti kepada keluarga..
Sementara mereka masih ada bersama kita,
Selagi kita masih wujud di antara mereka..

Hayatilah~





Lagu : Bonda
Artis : M. Nasir


Mengapa kanta ini masih berkaca
Sedangku telah pun terima di dalam redha
Segala kepahitan
Pengalaman
menjadi penawar
Mengejar impi ke pintu Syurga

Duhai bonda
Bilakah akan ku kecapi kasturi
Penebus maruah
Dan semangat lama

Mengapa sinar neon dan gedung indah
Kotaraya yang menjanjikan sejuta
rasa
Sejuta haruman
Kini menjadi penjara jiwa
Ku yang merindukan
ketenangan

Duhai bonda
Hari-hariku kini berlalu
Bagaikan bahtera
Tanpa layar dan kemudi

Bonda
Akhirnya terbongkar jua rahsia
Tangisan dan gurindam
Keramat kasih sayangmu

Bonda
Saat dan
pertemuan semula
Kita kali ini
Akan ku abadikan
Keramat kasih
sayangmu

Oh! bonda
bonda



Sumber lirik : http://www.ilirik.com/m_nasir_--_bonda.html

Moga sama2 kte menjadi anak yang soleh / solehah, penawar duka keluarga, penyeri hidup mereka dengan aura keimanan..

Doakan dengan jauhnya jarak ini akan dapat menguatkan lagi ikatan kasih kekeluargaan..

ke arah keluarga yang mawaddah~warahmah... menuju mardhatillah.. InsyaAllah~


~Sekian~
~Wassalam~

24 April 2010

Aku & Hakikat

No comments:
formasi awan berbentuk hati..atas bumbung rumah..tang bila dah amek ni
(sekadar gambar hiasan)


Hari yang agak men'jongkang-jongketkan' hati ini..
(ada hati nak bermuda-moody lak..)
dikacau / terkacau dengan 'sudu2' yang tak patut ku endahkan..
(urusan kerja lepas yang masih mau mencuri fokusku ini.. >>Sabau..Sabau..)
++ kerinduan pada insan2 tercinta di rumah..
yah...tiga lagi set kertas peperiksaan akhir..
~agogo sahabat2 se'geologi' mahupun 'logi2' yang lain~ !!
yang x de 'logi' pun termasuk sekali la ;)

takde pe sangat ni..saja nak mencoret rasa hati..
menggunakan masa saat kemabukan fakta2 & terminologi...
release tension la kununnye..huh..

Ini yang mampu kuungkapkan buat masa ni..
terpulang pada tafsiran sendiri..
(maafla lau cam merepek..cuma luahan hati)
Wallahua'lam..


Aku...laksana sebutir pasir, yang naik turun dilambung ombak, yang terselit di celah gigi tiram, bukannya permata idaman & bukan jua kaca yang tajam.. hanya sebutir pasir yang gersang..tak dipandang orang.

Namun aku jua ciptaan Tuhan, yang pasti ada tujuan diciptakan, yang pasti ada manfaatnya pada yang benar2 mengerti akan ketidaksempurnaan seorang insan.

Maafkan kesilapanku~ akan ku cuba teruskan pembaikian diri ini selagi nyawa masih diberi pinjam oleh-Nya..

Maafkanlah kekhilafan diri ini..
Looking forward for a better future, with Allah's guidance ~ InsyaAllah


Salam kejayaan untuk semua & moga dalam rahmat-Nya sentiasa~amin..

~Sekian~
~Wassalam~

14 April 2010

Nilai Kesempurnaan~

No comments:
Sedang ku mengintai halaman Fb sat semalam (sempat lagi tu =="),
terbaca la status wall dari rakan seorang pemuda Indonesia..
mungkin ayat ini biasa kedengaran, ayat yang juga suatu doa..
namun penambahannya menarik minatku untuk dikongsikan bersama..
cuma telah diubahsuai sikit-sikit mengikut bahasa rakyat tempatan Malaysia ~~

Ya Allah, Izinkanlah ku menyentuh hati seseorang yang hatinya terpaut pada-MU, Agar tidak terjatuh ku dalam jurang CINTA SEMU. Aku tidak meminta seseorang yang sempurna dari sisi-MU, Kerna ENGKAU pun pasti MAHA MENGETAHUI sesungguhnya akan KEADAANKU. Tidak seseorang pun yang sempurna di dunia ini dari kesalahan atau kekurangan. Maka, Aku meminta kepada-MU seseorang yang ...TAK sempurna Ya Rabb,, sehingga ia merasa sempurna ketika diriku hadir dalam kehidupannya KERANA-MU.
-Amin-


Sempurnakah kita semua ...?
-------------------------------

Kesempurnaan akan hadir beserta rasa kesyukuran,
penerimaan suatu sifat / perkara (subjektif pada setiap orang),
yang bukannya dari perkara yang mencukupkan segala kebaikan semata,
kesyukuranlah akan mencukupkan kita,
menjadikan kita lebih menghargai apa yang ada,
yakni apa yang telah Allah ciptakan / anugerahkan,
sama ada kelebihan / kekurangan..
segalanya pasti yang terbaik untuk kita,
ada hikmah / manfaatnya,
selagi kita gunakan kelebihan / kekurangan itu ke arah menuju jalan-Nya,
ia berbalik jua pada iman di dada..


Kelebihan = jadikan ia manfaat bersama > Lillahi-ta'ala > Redha Allah

Kekurangan = jadikan ia peluang untuk kita 'upgrade' diri sentiasa > suatu usaha > peningkatan iman + amalan (Lillahi-ta'ala) > Redha Allah
Sekadar renungan.. Wallahua'lam

Bersyukur, bersyukur juga, tapi bukan bermakna kita stop kat situ & berserah gitu2 ja..
Ayuh kita usahakan ke arah peribadi yang lebih baik~!
Tingkatkan amalan & ilmu seiring dengan waktu & usia :)

-peringatan buat diri & bersama-

Moga Rahmat & Redha-Nya sentiasa bersama kita semua, InsyaAllah


~Sekian~
~Wassalam~

13 April 2010

Setempias Rasa..

No comments:
Alhamdulillah~

Selesai sudah kertas pertama teori final semester ini..
-mineral sudah terkeluar dari senarai-
2 exam amali lak sudah 'ditumbangkan' minggu lepas2 (1 tang study week)..
eit... baru 3 da lepas... 7 lagi menanti... 29/4 ni baru tamat...
sesaja 'lepak' sat kat sini untuk persediaan 'menumpatkan' kepala dengan ilmu kimia yang semakin dilute, terlarut dalam masa..
Astaghfirullah.. (-﹏-)''

(Bakal bertempur dengan Kimia Am 1 lusa, 15/4~...)

Berlalu sudah Study Week...
Suatu term yang boleh diperluaskan lagi maksudnya selain subjek2 yang diketahui umum..
Sedang orang lain ngah khusyu' study ngan bahan ilmiah yang tertulis dalam silibus,
aku pula khu-'syok' study pengalaman & pengurusan organisasi..
sampai nota2 jadi batu shale di suatu lokasi yang misteri..
nak siapkan segala urusan yang ada berkait dengan orang lain dulu..
entahla, tak tenang jiwa selagi tak selesai..
tapi cuba2 jugak la curi2 masa pi kikis balik lumut2 yang melekat kat nota tu..
takut kang habis berkarat 'pedang minda' nehh..

sebelum Study Week lagi sebenarnya nak selesaikan mende ni..
tapi berlanjut sana-sini, masalah komunikasi ngan orang..
ada2 je hal yang pop-out tetiba, kekadang jatuh 'bedebuk' sekaligus pada masa yang sama.. (manusia hanya merancang, tapi Allah maha mengatur segalanya)
& yang paling utama, disebabkan kelemahan dari diri ini sendiri yang baru mengenal struktur kerja organisasi secara terperincinya..huh.. baru merasa pengalaman la katakan~ sedor diri..huk.
maka tak henti2lah diri ini menanya orang yang lebih berpengalaman..

Padaku, lebih baik bertanya dari melakukan sesuatu yang tak pasti, biarpun kita agak mende mungkin betul..
biar mereka muak sekarang mendengar pertanyaanku,
daripada mereka juga yang susah kelak bila apa2 masalah berlaku melalui pengurusanku...
aku juga yang bakal susah hati tahap maksimus nanti dengan rasa bersalah tak henti2..
malu bertanya sesat jalan..kan? boleh plak gitu ek..layan jo lae..

Baru je ingat nak 'qada' masa study minggu study week tu..
tup2..aik...da exam ye...*ke'parok'an* =_="
bila teringat balik, terasa seperti aku telah memadankan muka sendiri..
"berani terima, berani tanggung"..adeh, pediss..

Tadi baru sudah YM ngan Abah yang invisible..
bertanyakan exam tadi.. huu..
bila aku cakap pula pasal 'kesibukan' tu,
Abahku cakap ;
"tau tak pa...thn depe bo dok sibuk hok luar bnyk2...skt2 dah!!"
(*tahun depan berhenti sibuk dengan banyak perkara luar..sikit2 dah)..

haha..ayahku mengiyakan kepadanan-mukaku..nges2..


tambah abahku lagi ; "ni sema buat unk jadi pengajaran & pengalaman mahirah unk thn mendatang!! Arios.....selamat berjaya...wassalam"

~Allah.. terharu amat.. InsyaAllah... segala yang dihadapi pasti ada hikmahnya...
usah dipersoalkan kenapa & mengapa semua tu harus berlaku sekarang, pada masa kritikal nak final ni (er..dah masuk da pun..)

Apa yang harus difahami, kesusahan / ujian yang menimpa untuk sesuatu perkara itu tak semestinya akan dibalas dengan kebaikan oleh-Nya melalui perkara itu jua (yang sama)...

Rahmat Allah terlalu luas untuk difikirkan.. kadang2 balasan / hikmah itu akan diberikan melalui kesenangan & kelancaran menguruskan perkara lain mahupun dari sudut rezeki, tak lupa juga dari segi ketenangan jiwa.. MasyaAllah..

Akhir kata, moga kita sama2 dapat mengambil iktibar dari apa jua yang berlaku pada diri & sekitar kita. Sentiasa Husnuz-zhan (bersangka baik) pada Allah & segala sesuatu..
Selagi kita hidup, selagi itu kita harus beri manfaat, pada orang lain & diri..

Demikian 'Setempias rasa' dari rasa2 lain yang cukup banyak & tak mampu diluahkan, beserta kekangan masa... (ni pon cam meleret je..)
Apa2 pun, Selainnya Wallahua'lam ;)

buat yang masih di dalam tempoh bertempur dengan exam, Salam kejayaan ku ucapkan~

Hayatilah..Warna-warni Hidup ~

~Sekian~

~Wassalam~