Peringatan bersama....

"Wahai anakku, Jauhilah olehmu sifat malas dan banyak mengeluh, kerana sesungguhnya kedua-dua sifat tersebut merupakan kunci dari segala keburukan.

Sesungguhnya jika engkau malas, maka engkau tidak akan mampu melaksanakan kewajibanmu.

Dan jika engkau banyak mengeluh, maka engkau tidak akan sabar dalam melaksanakan kewajibanmu."

(Muhammad bin 'Ali bin al-Husain bin 'Ali bin Abi Thalib)

24 July 2010

Kerjalapangan 4 @ Taman Pantun UKM (Siri 2)

Tarikh : 23 Julai 2010 (Sabtu)

Hari ini al-kisahnya perlu mengambil seberapa banyak info mengenai morfologi kawasan Taman Pantun itu, termasuk ketinggian, arah & jaraknya pada kedudukan peta..

Bermulalah suatu siri perjalanan yang panjang...

Kelas teori dimulakan pada pukul 9 pagi, diterangkan mengenai penggunaan Grid dalam menentukan kedudukan morfologi sesuatu kawasan tertentu. Dengan grid ini, segala rujukan semula akan dipermudahkan terutamanya jika berlaku kesilapan dalam mencerap sesuatu kawasan.

Kami juga diajar cara mudah yang asas untuk bergerak ke arah yang tertentu menggunakan kompas & pada akhirannya kami didedahkan dengan peta topografi yang terdiri daripada pelbagai skala.


Selepas habis kelas teori, aku bersama beberapa rakan seperjuangan mula bergerak menuju stesen bas berhampiran Kolej Ungku Omar, menaiki bas Zon U. . Kemudian berhenti di Fakulti Kejuruteraan (Kejut) untuk berjalan keluar melalui pintu belakang UKM, berhampiran ‘Tasik Kejut’.. (minggu lepas neik teksi~)

Setibanya di pintu pagar, dengan dukacitanya melihat tiada Incik Guard di situ untuk membukakan pagar. Memandangkan kedudukan pagar itu tinggi sedikit dari jalan, terdapat ruang di bawahnya yang kelihatan muat untuk insan2 menyelinap. Maka, kami pun cuba menyelinap di bawahnya, meleperkan badan sebolehnya.. (buat selamba je.. macam pelarian lak.. haha.. alang2 kereta yang lalu lalang berhampiran takde sangat~ :)



Sesampainya di sana, Dr. membawa kami meninjau kawasan2 yang penting yang perlu ada dalam peta kelak.. Ada bekas tasik ladam, dan kebanyakannya morfologi bekas sungai. Lubang2 yang membulat di kawasan itu tidak perlu diambil kira kerana menurut Dr., itu bekas aktiviti orang2 kampung terdahulu yang pernah menetap di situ.. Hm.. Pasti ada banyak kisah silam di sini.. yang terkubur begitu sahaja.. bak sesungai yang kini kering, dilitupi tumbuhan sekitarnya~




Setelah habis meninjau, bermulalah sesi mencerap bersama 'partner' masing2.. Aku & sha bermula dari tempat berakhirnya taklimat tadi..

Kami menuruni lurah & lembah, mengukur langkah serta arah.. ketinggian & kecuraman sama-sama diredah.. bila dah turun tu musti naik semula.. up & down we go.. Memaksimumkan penggunaan kaki~! heh~ dan proses ini berulang tanpa henti hingga melepasi waktu tengahari..

Waktu2 berlalu dengan keadaan seperti itu > Penat seyh.. Namun inilah dia pemetaan.. huhu, lumrah bagi sesiapa yang mempelajarinya ;)

Apabila langkah dah semakin tak normal, ditambah dengan pengukuran arah yang sudah tak tentu arah jadinya > Maka rehatlah sebentar di Tasik Ladam yang kami sangkakan destinasi terakhir kami perlu ukur.. Kemudian setelah menghabiskan kawasan itu, pergi meninjau semula sekitarnya untuk memastikan mana2 checkpoint penting tidak tertinggal..

..Dan.. memang ada pun tempat yang tak terpandang..huu. Dengan kudrat yang masih ada, kami mencerap kawasan yang belum diterokai dalam saki-baki masa yang telah kami tetapkan (target nak balik pukul 3). Masa tu tak dapat dibayangkan, fikiran melayang entah ke mana, tulisan & lakaran bak cakaran kucing amuk~ Ya Allah ampunkan daku..

...Desiran angin petang menyapa mesra.... bagai membelai jiwa2 kami yang lara.. (eceh~!)

Alhamdulillah, setelah menghabiskan data terakhir, dapat juga keluar dari kawasan itu dalam pukul 3 petang, berjalan dari sana ke stesen bas KTAMS melalui Pusat Bahasa. Sempat lagi menyelit2 & melangkah pagar batu dengan sha demi menjimatkan langkah.. adoyai.. (^^)~ dalam 30 minit kemudian baru dapat naik bas untuk pulang menuju kolej..

Moga dapatan daripada cerapan tadi mencukupi untuk melengkapkan peta dasar kawasan itu yang akan disambung sewaktu bulan Ramadhan kelak (pada bulan yang mulia itu tiada fieldwork tapi kerja pemetaan tetap ada).. InsyaAllah.. Kerana jika cerapan itu salah / tidak cukup data, kami perlu pergi semula ke lapangan itu...

Minggu depan? Kami akan ke Sg. Tekala.. Untuk ke sana kami akan bergerak bersama, menaiki bas..

Sekembalinya ke kamsis, fuhh~ berasap sudey kaki.. tapi buat2 cool aja deh... *angguk2* ;)

...Kepada-Nya jua kami berserah...

----------------------------------------

Permudahkanlah segala urusan2 kami dalam melaksanakan apa jua tugasan agar ia dapat memberi manfaat kepada kami didunia mahupun di akhirat kelak, Ya Rabb..

Moga dengan ilmu kurniaanMu ini akan dapat kami amalkan sebaik2nya & akan kami aplikasikan untuk kepentingan ummah dalam melaksanakan amanah sebagai khalifah di muka bumi ini ya Allah..

Semuanya hanya dariMu, ketentuanMu & untukMu semata amalan kami..
Amin ya Rabbal ‘alamin..

No comments: