Peringatan bersama....

"Wahai anakku, Jauhilah olehmu sifat malas dan banyak mengeluh, kerana sesungguhnya kedua-dua sifat tersebut merupakan kunci dari segala keburukan.

Sesungguhnya jika engkau malas, maka engkau tidak akan mampu melaksanakan kewajibanmu.

Dan jika engkau banyak mengeluh, maka engkau tidak akan sabar dalam melaksanakan kewajibanmu."

(Muhammad bin 'Ali bin al-Husain bin 'Ali bin Abi Thalib)

16 October 2012

Di Sebalik Singkapan LPT~

Setiap perjalanan baru pasti membuatkan diri ini teruja walaupun gementar untuk melaluinya..
Baik di jalan raya mahupun dalam perjalanan hidup..
Terimbau kembali perjalanan pertama ke UKM bersama keluarga, dan hanya akan pulang pada cuti semester / hari raya..
Mula bergerak bersama ibubapa, kemudian memberanikan diri menaiki bas, dan akhirnya memandu sendirian.. namun masih memerlukan alat GPS kerana tidak cakna dengan jalan yang dilalui walaupun sudah banyak kali berulang-alik.. =_=" (jarak dekat masih boleh ingat..)

Antara jalan menarik yang dilalui untuk ke UKM dari Kuantan ialah LPT (Lebuhraya Pantai Timur)..
Setiap jalan yang dilalui pasti akan dilihat singkapan & suasana di bahagian kiri & kanan jalan, terutamanya lanskap & batuan :)
Peranan sebagai 'penumpang' dimanfaatkan sepenuhnya untuk mengambil gambar secara snap jika ada pemandangan yang menarik.. yup, selalunya dari dalam kereta yang bergerak, namun kali ini abah berhenti agar gambar tersebut lebih jelas ~ (TQ!!)

Ternyata kebanyakan cerun di sekitar LPT terdiri daripada batuan sedimen dalam pelbagai gred luluhawa.. yeah, it's about geology~~
Ada yang warnanya sudah memerah (hampir menjadi tanah) namun kelihatan masih jelas sempadan lapisan antara setiap jenis lapisan batuan..
dan ada 2 lokasi utama di sepanjang jalan ini yang kelihatan masih segar, & itulah yang menjadi tarikan untuk dikongsikan bersama..

*Berdasarkan pengalaman kerjalapangan di Ayer Hitam (keadaan singkapan lebih kurang sama), lapisan putih = tuff (terbentuk daripada abu gunung berapi) & lapisan hitam = lodak / syal.. (mohon teguran daripada pakar jika tersilap)..

1. Di KM 152 (Perjalanan dari Kuantan - KL) *gambar diambil pada tahun 2010*
- Tarikh : 7 Nov 2010
- Waktu : Sekitar pukul 10 pagi
Singkapan di KM 152 ini panjang, pasti keindahannya terakam dengan baik jika menggunakan kamera & lensa yang sesuai..

Pandangan dari sudut kanan singkapan.. kemiringan lapisan yang jelas (ke arah bucu-kiri-bawah gambar)


Pandangan sudut kanan dari jauh..

Pandangan hadapan..

Pandangan keseluruhan dari kanan.. (banding kedudukan singkapan dengan jalan)

Arah kemiringan yang berubah & rencam.. pasti ada lipatan!

Bahagian yang lebih banyak perlapisan berwarna putih (tuff)

Close-up selang lapis antara lapisan tuff (putih) dan lodak/syal (kelabu-hitam)

Sambungan singkapan - kawasan yang lebih banyak lapisan tuff

Terdapat beberapa sesar kecil..
2. Di KM 150 (Perjalanan dari KL - Kuantan) *gambar diambil pada tahun 2011*
- Pada masa ini sudah memandu sendirian, jadi boleh berhenti pada bila-bila masa :)
- Tarikh : 13 Ogos 2011
- Waktu : 10.25 AM
Seperti kesan lipatan jenis mampatan

Sudut kedua..
*Sebelum ini sudah dipaparkan gambar-gambar singkapan ini di FB [link album], Alhamdulillah, mendapat respon daripada junior bahawa dia sekarang sedang berusaha untuk membuat kajian di situ sebagai kerja tesisnya.. Moga dipermudahkan semuanya, InsyaAllah ^^

Tidak sampai seminggu lagi untuk ke Majlis Konvokesyen.. Cepatnya tempoh 3 tahun pengajian berlalu..
Hm.. Secantik manapun rekabentuk & lanskap di kota, tidak dapat melawan keindahan alam yang asli di desa.. ciptaan Allah memang tiada tandingan.. dan keunikan singkapan asli ini terdedah buat tatapan manusia setelah cerun bukit dipotong untuk pembinaan jalan ini.. (pembangunan perlu berpada agar proses alam sekitar tetap seimbang)
Begitu juga dalam hidup.. kita hanya akan mengetahui potensi & peluang apabila kita melalui jalan / kehidupan baru kan.. walaupun banyak jatuh & bangun, kita harus ingat hidup ini suatu ujian, "jangan mengalah walaupun pernah kalah".. dan Allah mengajar kita melalui pengalaman tersebut..
Kunci untuk bergerak menempuhinya adalah keberanian~!

*Agak lama menyepi dalam penulisan blog.. bukan kerana tidak ada sesuatu untuk dikongsi, malah terlalu banyak yang berlaku untuk ditapis agar yang dikongsikan bermanfaat untuk pembaca & tidak mengarut.. sedang berusaha mengurangkan post mengenai perasaan diri sendiri (melainkan ada pengalaman yang baik untuk dikongsi) & mahu melebihkan post berunsur ilmiah.. InsyaAllah.
"Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." ~Surah An-Nisa', Ayat 100~

No comments: